Spis treści

Kolejny Dzień Patrona – jedno z najważniejszych świąt obchodzonych w naszej szkole – przeszedł do historii. Gwoździem programu uroczystości,był występ naszej utalentowanej młodzieży.

 

Uczniowie bialskiej Platerki tworzą performance

 

Niebanalny pomysł, jasny przekaz oraz wykonanie godne mistrzów… Takie epitety padały pod adresem performance, przygotowanego przez uczniów klasy 1b II LO im. Emilii Plater w Białej Podlaskiej.

Performance jest specyficznym rodzajem sztuki, z pogranicza teatru i malarstwa. Polega na stworzeniu sytuacji artystycznej, w której przedmiotem i podmiotem jest ciało performera w określonym kontekście czasu i przestrzeni. Występujący przed publicznością artysta jest zarówno twórcą, jak i „tworzywem” sztuki. Materią obrazu może być każdy obiekt, pojęcie lub temat zasugerowany przez artystę w trakcie wystąpienia. Performance z zasady dąży do zaskoczenia i poruszenia widza.

Uczniowie bialskiej Platerki po raz pierwszy wystąpili przed niewielką publicznością w bialskiej Galerii Podlaskiej 24.11.2012., przedstawiając odwieczny problem sukcesu i wszystkich jego następstw. Aby wzmocnić przekaz, wykorzystali własnoręcznie robione rekwizyty m. in. pudełka ze zdjęciami dóbr materialnych czy brystol, będący metaforą szczebli kariery. Performance bardzo jasno naświetlił problem współczesnego kultu sukcesu. Uczniowie wykazali się ogromną inwencją twórczą, przedstawiając bez słów historię wysoko usytuowanej osoby, która im wyżej stoi w hierarchii społecznej, tym więcej zdobywa przyjaciół. Jednak kiedy nadchodzą mniej kolorowe czasy, a kryzys, krach i bankructwo odbierają dotychczasowy cel i sens życia, przyjaciele odchodzą, ideały się zmieniają, a dotychczasowy celebry ta spada na samo dno. Człowiek zostaje zupełnie sam, bez nikogo i niczego. Zaczyna zdawać sobie sprawę, że wartości, które cenił, nie mają tak naprawdę żadnego znaczenia, uświadamia sobie błędy swojego myślenia i widzi, do czego go ono doprowadziło.

Performance zobrazował specyfikę dzisiejszego społeczeństwa. Przedstawiając je w takiej formie, młodzież chciała pokazać własne stanowisko w tej sprawie. Każda postać była niezwykle ważna i odgrywała istotną rolę w przekazie. Uczniowie doskonale wcielili się w swoich bohaterów. Bez użycia słów opowiedzieli autentyczną historię, dotyczącą dzisiaj nas wszystkich.

Rolę żebraka wspaniale odegrał Dawid Woźniak zafascynowany ideą performance, a rolę performera pełniła Paulina Dzięcioł, która przedstawiła obraz człowieka dążącego tylko i wyłącznie do sławy, kariery i sukcesu. Nad staraniami młodzieży pilnie czuwała mgr Ewa Borowska, która zainspirowała uczniów do zainteresowania się tą specyficzną dziedziną sztuki.

Performance powtórnie został przedstawiony podczas Dnia Patrona na sali gimnastycznej – tym razem przez szeroką publicznością uczniów i nauczycieli II LO.

                                                                                  Ania Stasiewicz, Ib